Zpět

Flow

O štěstí a smyslu života.
Flow

“Mnoho dětí nikdy nedospěje tak daleko, aby rozeznávaly možnosti skrývající se v činnostech, k nimž jsou nuceny, a tak si je nadosmrti zoškliví.“
Mihaly Csikszentmihalyi
Proč stojí za to se pocitem flow zabývat ve vztahu k učení?

Autor Mihaly Csikszentmihalyi ve své knize uvádí výsledky výzkumu, které naznačují, jakých osm hlavních prvků má fenomenologie radosti a dala by se označit jako kritéria prožitku flow:
 
  1. Tento zážitek obvykle nastává, když se pustíme do úkolu, který máme šanci úspěšně dokončit.
  2. Musíme být schopni soustředit se na to, co děláme.
  3. Soustředění je obvykle možné proto, že daný úkol má jasně stanovené cíle
  4. a poskytuje okamžitou zpětnou vazbu.
  5. Člověk ho vykonává s hlubokým zaujetím, ale přitom necítí žádnou zvláštní námahu. V tomto stavu jsou z mysli vypuzeny starosti a frustrace každodenního života.
  6. Radostné prožitky umožňují lidem mít pocit kontroly nad tím, co dělají.
  7. Mizí starosti o vlastní já, ale přesto se paradoxně pocit vlastního já vynořuje silněji, když zážitek flow skončil.
  8. Je změněno vnímání času: Hodiny míjejí v minutách a minuty se mohou natáhnout, takže se zdají dlouhé jako celé hodiny.

Csikszentmihalyi říká: "kombinace všech těchto prvků působí pocit hluboké radosti, který je tak hodnotný, že lidé jsou ochotni věnovat velkou část své energie prostě jen na to, aby ho mohli zažít znovu."

Nacházíte ve výše uvedeném paralelu s tím, jakou formou by se dalo žákům zprostředkovat učení se něčeho nového s nadějí, že se vás nebudou ptát, k čemu nám to bude?

Vydalo nakladatelství Portál

Další inspirace