Zpět

Česky s ježky, ZŠ Ježek bez klece Brno

Tvorba výukových videí nejen pro děti z Ukrajiny.

Jak mohou žáci soukromé školy pomoci dětem z Ukrajiny? Třeba tvorbou výukových videí v češtině se základními situacemi, které děti i mládež denně zažívají.
 

Škola

ZŠ a gymnázium Ježek bez klece

P-program

Extratřída

Kontakt na garanta
Lucie Najdekrová
E-mail: lucie.najdekrova@jezekbezklece.cz

Cíl aktivity

Chceme natočit výuková videa pro děti, které neumí česky a učí se to. Zároveň se u tvorby chceme naučit pracovat s technikou, aby byla videa kvalitní. Součástí bude i práce s programy na stříhání a úpravu videí. Zkusíme si sami napsat k videím scénáře. Při tvorbě se zlepšíme v divadelních a dramatických technikách, budeme umět lépe mluvit, vyjadřovat se a taky improvizovat. K videím vytvoříme také pracovní listy a případně další aktivity.

Délka aktivity
Září 2022 – červen 2023

Kdo byl zapojený
Do projektu byl zapojen tým žáků školy stejně jako dospěláci ze školy, kteří pomáhali s realizací.

Jak začít a dotáhnout projekt do konce
Začali jsme sběrem nápadů na videa (museli jsme se dívat na češtinu jako cizí jazyk a přemýšlet, jak s tím pracovat) a konzultacemi výběru technického vybavení, se kterým jsme se následně naučili pracovat. Pozvali jsme si i odborníky na dramatickou výchovu, improvizaci a práci s hlasem. Po natočení videa jsme pracovali na postrodukci (stříhání videí, editace, vložení hudby, titulky, dabing. K videím jsme pak vytvářeli pracovní listy.

Na co jsme pyšní
Zpočátku se nám moc nedařilo po technické stránce (měli jsme špatný zvuk nebo kvalitu obrazu), tak jsme se v mezičase učili mluvit do kamery a celkově se na natáčení líp připravovali. Po vyladění techniky, nám šlo natáčení snáz díky předchozí přípravě. S postupujícím časem projektu se k nám připojovalo čím dál více lidí, protože nás to začalo bavit.
 

Z čeho nemít zbytečné obavy

Nebyli jsme si jistí výběrem dobré techniky, proto jsme se obrátili na dospěláky z naší školy s prosbou o rady. Domluvili jsme se s naším externistou, který nám řekl vychytávky k technice. Měli jsme na něj peníze v rámci rozpočtu, ale on je nechtěl proplatit, vrátil nám je jako dar, ať máme víc peněz na lepší techniku.


Co bylo oproti plánu jinak
Úprava videí trvala fakt dlouho, daleko víc času oproti plánu. Některá videa se nepovedla a už je nejde upravit. Někdy jsme si nevěděli rady, takže jsme hodně oslovovali a spolupracovali s dospělákama. Trochu jinak to máme s youtuberskou místností. Začali jsme nakupovat vybavení na odhlučnění, ale nakonec jsme to celé přehodnotilil. Původní místnost je totiž kousek od řádírny a hlavní chodby, kde je velký hluk. Rozhodli jsme se, že to studio přemístíme do tišší části školy, ale nakonec jsme většinu videí natáčeli v běžném prostředí.

Co bychom příště udělali jinak a proč

Dost jsme řešili, že jsme hodně peněz plánovali na youtuberské studio a že možná jsme je měli spíše investovat do lepší techniky. Odhlučněnou místnost ale budeme dál potřebovat, některým videím děláme dabing, protože nemají dobrý původní zvuk a taky výhledově poslouží i pro jiné projekty, protože dost lidí ve škole se věnuje např. skládání hudby.

Jak si TO dál žije svým životem
V tvorbě videí budeme pokračovat i nadále. Potřebujeme se teď ještě soustředit na propagaci, aby se to, co jsme natočili, dostalo k těm, kteří to potřebují. Dobré je, že se hodně lidí naučilo pracovat s DaVinci programem a zvládají už kompletní střih a úpravu videí, takže si myslíme, že toho budeme využívat i v jiných projektech.

 
Co jsme se naučili

Z pohledu žáků:
Jonáš: pro mne tvorba videí nebyla nic nového, sám si dost natáčím, prostě jsem jen přenášel rady dál. Celkově mě to bavilo, bylo tam dost failů, ale celkem se to dařilo. Měl jsem asi takovou šéfikovskou roli.

Honza: naučil jsem se stříhat videa, přidávat hudbu a titulky, pracovat s greenscreenem. Pochopil jsem, že za takovým hezky udělaným videem je spousta práce a co to všechno obnáší, kolik lidí musí udělat dobře svou práci. Trochu jsem zkoušel ta videa režírovat, ale fungovalo mi to jen s některými lidmi, kteří k tomu přistupovali vážně.

Luisa: mě hodně bavila hlasová příprava a workshop o správném dýchání.

Michal: zkusil jsem si hrát ve videu, připravovat se na to a učit se text.

Kristýna: hodně jsem řešila domlouvání termínů a natáčení a byla jsem technická pomoc při natáčení, starala jsem se o mikrofony, byla jsem správce zařízení.

Franta: jak jsme pracovali s kamerou, pochytával jsem co všechno se musí řešit, když se natáčí, stíny a tak, připravoval jsem i text.

Jonáš T.: mně vyhovovaly ty kameramanské věci, dělal jsem i herce, takže jsem psal i texty, zpočátku jsem se moc nepřipravoval, protože jsem myslel, že to dám, ale nakonec jsem se to musel dopředu učit kvůli nervozitě.
 
Z pohledu pedagoga:
Projekt byl delší a náročnější, naplánovali jsme moc videí a dlouhou dobu jsme se všichni učili zpracovávat, stříhat a všemožně editovat natočená videa. I přes spousty komplikací byli všichni vytrvalí, vzájemně se zastupovali. Při nakupování nebo půjčování techniky řešili a neustále konzultovali parametry, protože všechna profesionály doporučovaná technika byla velmi drahá. Museli rozhodovat z jakých parametrů sleví.

KOMPETENCE, které si žáci zlepšily:
  • jazykové a komunikační (měli spoustu lekcí a příležitostí zlepšit techniku mluvení, projevu, dýchání, pracovali na zlepšování své sebeprezentace)
  • spolupráce, vzájemná komunikace, plánování (zpočátku neměli všichni úplně zodpovědný přístup, byli nepřipravení, ale zároveň jsme malá škola, takže byl potřeba každý dobrovolník; postupně se byli schopni všichni dohodnout a drželi se domluvených setkání a harmonogramu natáčecích dnů)
  • pracovní (rozplánovávali si jednotlivé činnosti, naučili se ohromné množství dovedností pro zpracovávání videí či tvorbu animací)

Propagace
Youtube kanál školy
https://www.youtube.com/watch?v=_FuJOj7M8gk&list=PLT_05keXKSvxdMotcV6zIGRc9ytUOCar3&index=1
 

Další materiály