Zpět
Vision Board - Nástěnka vizí
Podpořte své žáky v utváření budoucnosti, která bude podle jejich představ.
Rozvíjené podnikavé dovednosti
Práce s nápadem, kreativita, hledání souvislostí a propojování témat, práce se zdroji.
Příprava tvorby nástěnky vizí
Zeptejte se žáků na tyto otázky
- Jak chceš, aby vypadal tvůj život ve 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 letech?
Případně můžete pracovat s variantou zaměřenou na blízkou budoucnost.
- Jak chceš, aby vypadal tvůj život za 2 roky?
- Jaké lidi chceš mít ve své okolí?
- V čem jsi ty sám/a jedinečný/á a výjimečný/á?
- Jaké máš sny a přání? Čeho chceš dosáhnout?
- Co chceš změnit ve svém bezprostředním okolí?
- Co chceš změnit ve světe, ve kterém žiješ?
- Co bys chtěl/a, aby o tobě lidé říkali? Co by tě mělo vystihovat?
Tvorba nástěnky vizí
Přichází kreativní část, kdy na základě odpovědí žáci vytvářejí každý svou vlastní nástěnku vizí z obrázků vystřižených z časopisů. Nejde jen o obrázky, ale také slovní spojení, která posilují vize a představy. Výstřižky z časopisů žáci nalepí na velký kus papíru. Nástěnku vizí si mohou vytvořit také v digitální podobě např. v nástroji Canva nebo Jamboard.
Cesta k cíli
Vytvořením nástěnky vizí práce nekončí. Nástěnka vizí by měla být na očích, aby dotyčnému připomínala jeho sny a cíle. Abychom napomohli žákům jejich sny uskutečnit, je dobré nasměrovat je na jednotlivé kroky, které je potřeba udělat. Můžete žáky např. vyzvat k tomu, aby si napsali seznam kroků, které jsou podmínkou k dosažení jednotlivých snů a přání z jejich nástěnky vizí. Proč je dobré si cíle a přání zapisovat? Studie dokazují, že lidé, kteří si zapisují své cíle, mají o 42 % větší šanci tyto cíle dosáhnout (1).
Navíc, když si zapisujeme, čeho chceme v životě dosáhnout, redukujeme tím stres, zvyšujeme motivaci a máme větší šanci, že se cíle splní nad naše očekávání.
Navíc, když si zapisujeme, čeho chceme v životě dosáhnout, redukujeme tím stres, zvyšujeme motivaci a máme větší šanci, že se cíle splní nad naše očekávání.
Typ pro žáky, kteří stojí před kariérní volbou
Nástěnka snů může být skvělým krokem k tomu, aby se žáci zamysleli nad tím, co chtějí od života v budoucnosti. V době, kdy si žáci vybírají, kam na střední, na vysokou či jaké povolání zvolit, je práce s vizí velmi důležitá. Pokud budete pracovat s pevným časovým ohraničením např. vize mého života za 10 let, tak nenápadně směrujete žáky k tomu, aby se zamysleli právě nad kariérní volbou.
Po zhotovení nástěnky vizí můžete vyzvat žáky k tomu, aby napsali svůj životopis – nikoliv však na jejich aktuální životní situaci, ale na život, který by chtěli žít za 10 let. Jaké budou potřebovat vzdělání? Jakou budou potřebovat kvalifikaci? Jaké schopnosti a předpoklady budou potřebovat pro život jejich snů? Co chtějí mít napsáno v kolonce Dobrovolnická činnost? Jakým zájmům a koníčkům se chtějí věnovat? Kromě nácviku praktické dovednosti, jak psát životopis, se žáci zamyslí nad tím, co je potřeba udělat pro budoucnost, kterou si vysnili. Vytvoříte jim tak skvělé podmínky k tomu, aby převzali iniciativu a zamysleli se nad konkrétními kroky, které by měli udělat tady a teď, v momentě, kdy si vybírají profesní zaměření, střední školu, případně vysokou školu.
Shrnutí
Pomocí nástěnky vizí můžete podpořit nejen vizualizaci představ, následně můžete s žáky rozvíjet kompetence potřebné k uskutečnění cílů. Práce s nástěnkou vizí se hodí pro různé věkové kategorie a lze s ní pracovat v různých předmětech. Navíc žáci ocení kreativní činnosti při sestavování nástěnky vizí. Možná za deset let budou děkovat zrovna vám, že jste to byli vy, kdo je přivedl k vizualizaci a seznámil je s nástěnkou vizí, která je základem jejich úspěchu.
Zdroj
Převzato a přeloženo z
(1) https://scholar.dominican.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1265&context=news-releases
Příklad z praxe
Co bys rád změnil ve svém okolí? ZŠ MiroslavDalší materiály
NÁPADY A PŘÍLEŽITOSTI Tvořivost - kreativita
Nechte žákům prostor zvídavě nahlížet na problémy, které mají více řešení.
Aktivity pro dětské pacienty ve FDN Brno, SŠ grafická Brno
Rozhodli jsme se zpříjemnit čekání na vyšetření malých pacientům a připravili jsme pro ně výtvarné dílny.
Práce s LED diodami, ZŠ T.G.M. Čejkovice
Zapojování elektrických obvodů a podpora logického myšlení.
Mikulášské chození, ISŠA Brno
Záměrem nyní již tradiční aktivity, bylo ukázat dětem lidskost.